Generatieve AI is een vorm van AI waarbij algoritmes content genereren. Met een eenvoudige opdracht, een ‘prompt’, genereren gebruikers in korte tijd tekst, beeld, geluid of computercode. Sinds de lancering van ChatGPT eind november 2022, steeg het aantal gebruikers binnen twee maanden naar ruim 100 miljoen wereldwijd. Eind 2023 zijn er circa 180 miljoen gebruikers actief. In Nederland maken naar verwachting ruim anderhalf miljoen mensen al gebruik van generatieve AI.
Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat bijna de helft van alle jongvolwassenen (48%) de chatbot in 2024 gebruikte. Onder hbo- en wo-studenten ligt het gebruik ervan zelfs op 60%. Met deze opkomst van generatieve AI-toepassingen maakt het gebruik van AI dus steeds vaker deel uit van het dagelijks leven van studenten in het hoger onderwijs. Naast ChatGPT gebruiken studenten tools als Midjourney, DALL-E en Google Bard, de zogeheten large language models (LLM’s).
In dit artikel gaan wij in op de kansen en valkuilen van het gebruik van generatieve AI in het hoger onderwijs.
Bij het ontwikkelen van onderwijsbeleid rondom generatieve AI is het allereerst goed om onderstaande trends en ontwikkelingen in gedachten te houden.
De huidige AI-modellen zijn in staat om niet alleen bestaande capaciteiten te verbeteren, maar ook volledig nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen. Waar eerdere versies nauwelijks ondersteuning konden bieden bij het programmeren, zijn de modellen van nu wel degelijk in staat om gebruikers daarbij te helpen.
Vangrails zijn veiligheidsmaatregelen die bepalen hoe een AI-systeem en een gebruiker met elkaar communiceren. Ze maken het ook mogelijk om die interactie in de gaten te houden. Maar er is nog veel werk aan de winkel op dit gebied. Bestaande AI-modellen produceren nog vaak foute resultaten, ook wel ‘hallucineren’ genoemd. Bovendien zijn de huidige veiligheidsmaatregelen en ethische kaders soms vrij eenvoudig te omzeilen.
Waar AI-modellen eerst alleen tekst of alleen audio of beeld verwerkten, werden in 2024 nieuwe AI-systemen gelanceerd die meerdere contentvormen aan kunnen.
AI-technologie kan inmiddels autonoom verschillende digitale hulpmiddelen integreren zonder menselijke tussenkomst. Bovendien zijn deze systemen in staat om op eigen houtje data te vergaren en zowel planning als uitvoering van opdrachten te verrichten.
Onderzoekers zijn druk bezig om AI-modellen te ontwikkelen die minder computerkracht nodig hebben, goedkoper zijn en sneller werken. Terwijl ze toch bijna net zo goed presteren als de grote modellen die de laatste tijd veel vooruitgang boekten maar ook veel rekenkracht vereisen.
Studenten passen de huidige generatie generatieve AI-modellen momenteel op verschillende manieren toe in hun studie, zoals:
De opkomst van generatieve AI biedt ook verschillende kansen voor hoger onderwijsinstellingen om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen:
AI kan helpen om het onderwijs af te stemmen op de individuele behoeften en leerstijlen van studenten. Denk aan adaptieve leerpaden, persoonlijke feedback en aanbevelingen en begeleiding op maat. Daarnaast stelt generatieve AI docenten op basis van studentdata uit het verleden in staat een voorspelling te maken over toekomstig presteren van studenten. En daarmee studenten te identificeren die mogelijk meer ondersteuning nodig hebben.
Veel routinematige en tijdrovende taken van docenten, zoals nakijkwerk en administratie, zijn te automatiseren met AI. Hierdoor houden docenten meer tijd over voor de persoonlijke begeleiding van studenten. Maar ook het uitleggen van leerstof en het creëren van oefenvragen gaat sneller met behulp van AI.
Met AI is het mogelijk om nieuwe, interactieve onderwijsvormen te ontwikkelen zoals virtual en augmented reality toepassingen, intelligente tutorsystemen en simulaties. Dit kan het onderwijs boeiender en effectiever maken voor jongere generaties studenten.
Door studenten al tijdens hun opleiding kennis te laten maken met AI, zijn ze beter voorbereid op een arbeidsmarkt waarin deze technologie een steeds grotere rol speelt. AI-vaardigheden zijn een waardevolle aanvulling op hun CV.
Hoewel generatieve AI dus veel potentie heeft voor het hoger onderwijs, zijn er ook valkuilen en risico’s waar bestuurders rekening mee moeten houden:
Bestuurders van hoger onderwijsinstellingen moeten een goede balans vinden tussen de kansen en risico’s van generatieve AI. Een weloverwogen en ethisch verantwoorde implementatie, met aandacht voor de menselijke maat, is cruciaal voor succesvolle toepassing in het hoger onderwijs.
Wil je weten welke security uitdagingen je hebt en hoe wij je van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!